Makuleringsbloggen - En blogg fra NG Secure AS

Destruksjon av klær og tekstiler

Skrevet av NG Secure | 20. september 2016
Tekstilbransjen preges av raske skifter av moter og trender. I tillegg gjør press på priser og produksjonstid at du av og til ender opp med varepartier som ikke skal selges. Har bedriften fått en leveranse med feilprodusert tøy, eller besluttet at en kolleksjon skal fjernes, bør du tenke på hva dere skal gjøre. Kast for all del ikke klærne i containeren bak butikken. Vi leser stadig negative saker om funn av istykker klipte klær i avfallscontainere. Jeg regner ikke med at du vil at din bedrift skal være med i neste nyhetsoppslag av denne typen. I dag kan du lese om hva jeg anbefaler deg å gjøre.

Kaste feilproduksjon?

Det er en rekke spørsmål som melder seg i forbindelse med overskuddslager og feilproduserte klær. Mange synes at hele klær ikke burde kastes, men den delen av diskusjonen har jeg ikke til hensikt å mene noe om i dette innlegget. Dette innlegget handler først og fremst om hva du som eier av varene bør tenke på, hvis du har tatt avgjørelsen om at klærne ikke skal brukes.

En billig løsning ved å kaste varene i søpla kan fort bli svært uheldig hvis en eller flere av følgende scenarier skulle inntreffe: 

  • Noen får tak i varene og selger disse via andre kanaler enn din forretning
  • Folk går rundt i klær med din logo på, klær som ikke har den kvalitet de burde ha 
  • Det blir omtalt i media at din bedrift kaster fullt brukbare klær og produkter 

Det trengs ikke så mye fantasi for å se konsekvensene av dette. 

Reduserte priser

At dine merkevarer selges til sterkt redusert pris på et uautorisert utsalgssted vil føre til at det er vanskeligere for deg å selge det du skal til de prisene du hadde tenkt. Din sløvhet og uvitenhet sørger for at du får meget uheldig konkurranse.

Dårlig omdømme

At klær av utilstrekkelig kvalitet bærer din merkevare, gjør at omdømmet blir dårligere. Brukerne av klærne vil oppleve dette som din merkevare og dømme deg ut ifra dette. At det finnes "billigutsalg" og dårlige varer med din logo vil også redusere kjøpernes interesse og oppfatning av at dette er en eksklusiv vare.

Det er stort sett alltid skadelig med negative oppslag, og du ender antakelig opp med å få deler av kundemassen mot deg.

Å velge destruksjon

Velger du destruksjon, kan du være sikker på at klærne ikke blir misbrukt. I tillegg vet du at ved å benytte en samfunnsbevisst leverandør av tjenesten, blir materialet riktig behandlet, og at det blir gjenvunnet på en mest mulig miljøvennlig måte.

Les også: Destruksjon av varer: Dette må du tenke på >>

En ansvarlig og klok vareprodusent sikrer alle deler av selskapet. Idéskisser, tegninger, dokumenter og avtaler makuleres når det ikke skal oppbevares lengre. Vareprøver, prototyper, overskuddslager og feilproduksjoner destrueres så det ikke havner i feil hender. Vil du lese mer om rutiner rundt destruksjon og datasletting, anbefaler jeg deg å laste ned guiden nedenfor.