Informasjonssikkerhetskultur er ikke bare rutiner og systemer. Det handler om vaner og hvordan folk faktisk jobber i praksis – i hverdagen, mellom møter, ved printere og etter arbeidstid. Har virksomheten en sikkerhetskultur som hindrer at sensitiv informasjon kommer på avveie?
Informasjonssikkerhet er et sentralt begrep i personopplysningsloven som EUs personvernforordning (GDPR) er en del av. Datatilsynet understreker at virksomheter er forpliktet til å ha et system for informasjonssikkerhet etter loven. Men et slikt system må bestå av mer enn vedtatte rutiner – det må være sikkerhet i alle ledd.
I store virksomheter med kompleks struktur, mange avdelinger og høy dokumentflyt, er det avgjørende med en tydelig informasjonssikkerhetskultur som gjennomsyrer hele virksomheten.
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) beskriver sikkerhetskultur slik:
«En sikkerhetskultur innebærer et sett med verdier, holdninger og normer som tilsvarer den felles oppfatning en virksomhet har til informasjonssikkerhet. […] Sikkerhetskulturen er med på å forme menneskene i virksomheten, både deres vaner, holdninger og handlingsmønstre. Fenomenet handler om risikoforståelse, tilhørighet, tillit og interesse.»
Dette er med andre ord komplekst. Informasjonssikkerhet i praksis betyr derfor at det må jobbes kontinuerlig med den og på flere plan. En enkel kartlegging av virksomhetens risikofaktorer kan bidra til å styrke sikkerhetskulturen.
Sikkerhetsbrudd kan skje på flere måter. Her er noen kjente risikoområder:
NG Secure tilbyr sikker makulering ved å kverne sensitivt materiale – med full dokumentasjon og sporbarhet. Kontakt oss gjerne for mer informasjon eller en uforpliktende prat.
Dette blogginnlegget ble sist publisert 24. januar 2019 og er senere oppdatert.