Uhell kan skje på ethvert lager, og skadene på dokumenter eller et vareparti kan få alvorlige følger for bedriften. Her er stegene du bør ta for å sikre at virksomheten raskest mulig kommer seg tilbake på beina.
Uansett om skaden skyldes flom, brann, transportuhell eller annet, er det avgjørende å handle raskt. For deg som har et forhold til varene som er skadet, er det viktig å håndtere dette rett etter at ulykken har skjedd.
Første steg er å melde skaden til forsikringsselskapet så fort som mulig. Skaden må dokumenteres for å få refundert tap og kostnader.
Det er viktig at du har kontroll på de ødelagte varene. Selv om de har vært utsatt for vann-, røyk- eller brannskader, kan de fortsatt ha verdi og dermed utgjøre en risiko mot markedet du opererer i. Profesjonell destruksjon er nøkkelen til å forsikre deg om at varene blir ‘borte for alltid’.
Les også: Dette bør du vite om sikker destruksjon av varer
Dersom det er skader på dokumenter og arkiv, bør disse også destrueres. Selv delvis lesbare dokumenter kan misbrukes dersom sensitiv informasjon havner i feil hender. En profesjonell aktør kan sørge for at dokumentene behandles trygt, slik at bedriftens sikkerhet ivaretas.
Skadede varer som leveres til destruksjon kan gi deg rett til å få refundert avgifter, som for eksempel toll eller sukkeravgift. For å få refundert avgifter, må du melde fra til Skatteetaten senest 48 timer før destruksjonen, og virksomheten må være registrert som særavgiftspliktig.
Obs! Vær oppmerksom på at du som forsikringstaker bør sørge for at destruksjonskostnader også blir medtatt i forsikringsoppgjøret.
Det er ikke nødvendigvis bare ulykker som forårsaker skader. Kanskje har du mottatt varer som allerede var skadede eller mangelfulle.
NG Secure har lang og bred erfaring med å destruere skadede varer og dokumentere slike hendelser. Du kan i tillegg søke Tolletaten om refusjon av avgiftene du betalte ved import.