Skal lederne unngå det omdømmetapet de har øverst på fryktlista, er ansvaret for å unngå det også deres. Det er deres oppgave å se til at personopplysninger behandles i tråd med lover, forskrifter og regelverk. Trolig er det de som får det negative fokuset rettet mot seg hvis sensitive dokumenter etter å ha kommet på avveie, kanskje også havner på førstesidene i avisene.
Å kaste senmsitive dokumenter i ordinært papiravfall via for eksempel papirkurven, er ikke noen god sikkerhetsrutine. Havner sensitiv informasjon der, er den egentlig tilgjengelig for alle. Det sikreste er å makulere alt.
Det foreligger ikke krav til oppbevaring eller transport av papiravfall, og det stilles ikke sikkerhetskrav til personell. Du har derfor ingen garanti for at papirene du kaster ikke blir gjennomsøkt av uvedkomne personer. Dermed har du heller ingen oversikt over hvor det ender til slutt. Kaster du dokumenter i ordinært avfall, bør du kunne svare klart nei på alle spørsmålene nedenfor.
Les også: Sikkerhetsrisiko i små og mellomstore bedrifter >>
Om du ikke ønsker omdømmetap via en utilsiktet forside, er det klokt å gjennomgå rutinene dere har i virksomheten. Spørsmål du bør stille deg er:
Er du usikker på hva du ellers bør passe på, kan du ta en titt på blogginnlegget vårt 7 tips til bedre makuleringsrutiner >>
Les også: Makulering av sensitive dokumenter i advokatbransjen >>
Svarte du ja på noen av spørsmålene øverst? Da bør du sørge for å makulere dokumenter i de tilfellene. Det samme gjelder alle dokumenter dere nevner i virksomhetens rutiner. La alle medarbeidere forstå alvoret og viktigheten av rutinene rundt sikker dokumentoppbevaring- og håndtering. Ingen i din bedrift skal være usikre på hva som bør makuleres. Men det eneste sikre er å makulere alt.
Har du lyst til å lese mer om sikkerhetsmakulering og hvordan dette berører flere områder i virksomheten, kan du laste ned e-boken vår "Sikker makulering i din bedrift".
Dette innlegget ble første gang publisert 6. juli 2016 og er nå redigert.