Det er fort gjort å tenke at de som har behov for sikker makulering utelukkende er de som jobber innen bransjer som finans, helse, skole eller rettsvesen. Men faktum er at så lenge du har en bedrift, har du også et makuleringsbehov.
Tenker du litt nøyere etter kommer du sannsynligvis på at du faktisk har en del papirer du ikke ønsker at andre skal få tak i etter at du har kastet disse.
Ved nærmere ettertanke ønsker de flest av oss at dokumenter vi kaster ikke blir tilgjengelige for hvem som helst. Se for deg følgende bilde:
Du kommer inn på kontoret ditt, og der ser du en ukjent person som står og roter gjennom papiravfallet ditt. Det gir ikke en helt god følelse, gjør det vel?
Satt på spissen, er det nettopp dette som kan skje når du leverer dokumenter til vanlig papirgjenvinning. Nå tror ikke jeg at de som jobber på gjenvinningsstasjonen i utgangspunktet har hverken tid eller spesiell interesse for å lese seg gjennom alt papiravfallet, men saken er at du ikke har kontroll. Du kan ikke vite. Det i seg selv kan jo være ubehagelig, men det er verre at det i enkelte tilfelle faktisk kan utgjøre en direkte trussel for din bedrift. Hvis uvedkommende skulle komme over det "rette" dokumentet.
Anbud
Hender det at virksomheten din leverer inn anbud? Da vet du sikkert at et anbud inneholder en rekke opplysninger og konkurransesensitiv informasjon som ikke bør komme på avveie. Siden anbud fortsatt blir levert i papirformat i mange tilfeller, blir det gjerne skrevet ut flere eksemplarer - inkludert feilutskrifter. Hva skjer med disse hos dere? Jeg håper ikke de havner i ordinært avfall eller i papiravfallet. Hvis det er tilfelle gjør dere det nemlig ganske lett for en konkurrent å finne dokumentene - og benytte dem for å vinne konkurransen selv.
Hva kan din største konkurrent finne i papircontaineren på utsiden av arbeidsplassen din, dagen før innlevering av et stort anbud? I verste fall finner han ditt løsningsforslag og dine priser. Da taper du anbudet.
Les også: Finnes det dumpster-divere i papiravfallet ditt? >>
Personlige opplysninger
Har bedriften din ansatte (og det vil jeg tro den har), sitter dere også på personlige opplysninger. Reglene for hvordan slik informasjon skal behandles, er ganske tydelige. De sier riktignok ikke noe om hvordan informasjonen skal makuleres når det ikke er bruk for den lenger, men den skal ikke komme på avveie. Ergo, har dere et makuleringsbehov.
Det finnes ingen unntak
Min påstand er at alle virksomheter, selskaper og foreninger har behov for en sikker makuleringsløsning.
Så lenge du enten har; ansatte, kunder, medlemmer, pasienter, sponsorer, leverandører eller at du har med penger og økonomi å gjøre, har du faktisk behov for sikker makulering uansett - det finnes ingen unntak.