Kunder vurderer stadig oftere risikoen for at data om dem kan komme på avveie, basert på måten du lagrer og behandler opplysninger og sensitiv informasjon på. Som leder bør du derfor være forberedt på at kundene dine sjekker informasjonssikkerheten i bedriften din.
Når kunder stiller større krav til sikkerhet og diskresjon, kan stikkprøver på rutiner og datasikkerheten i bedrifter bli vanligere enn tidligere. Dette kan være i form av egne avtaler der kundene forbeholder seg retten til å inspisere hvordan kravene i avtalen oppfylles, uten forvarsel.
Forestill deg at kunden dukker opp fysisk i bedriften. Hva finner de dersom de beveger seg gjennom lokalene?
Hvis svaret på disse spørsmålene er ja, har dere flere mulige hull i sikkerhetsrutinene, som kan få store konsekvenser. I tillegg gir det selvsagt et negativt inntrykk på besøkende kunder, og mistanke om at sikkerheten er for dårlig kan svekke tilliten deres til bedriften.
Les mer: Dokumenter på avveie kan føre til ID-tyveri
Mangler dere et opplegg for sikker makulering, er heller ikke det spesielt tillitsvekkende. Kaster du dokumenter og sensitiv informasjon i papirkurven, havner det i avfallet og kan føre til negative konsekvenser for både bedriften og kundene dine.
Veien fra søpla til media er kort. En dårlig omtale om slurvete håndtering av sensitiv informasjon blir fort ødeleggende for bedriftens omdømme.
En løsning på problemet kan være forseglede makuleringsbeholdere i kombinasjon med tydelige og veletablerte rutiner for behandling av alle dokumenter.
Med en solid løsning blir det enklere å opprettholde informasjonssikkerheten og tilliten blant kundene dine.
Dette blogginnlegget ble sist publisert 2. november 2017 og er senere oppdatert.